Prinsessan på ärten

En av temautställningarna på Formexmässan var  Wonderland Stories där vi i entréutställningen kunde hitta föremål och möbler som förknippas med sagans värld. En Prinsessan på ärten säng fanns där bland annat och jag kom att tänka på designduon Nipa Doshi och Jonathan Levian som gjorde Princess för italienska företagen Moroso, se bilderna nedan.


Foto: Sofie Sjöström Formex jan 2009


Bild från Moroso

Eftersom jag visar denna måste jag visa min favorit "My beautiful Backside" som paret gjorde i samband med Princess.
Denna möbel finns även i gult och den modellen verkar vara tidningarnas favorit. Ni känner kanske igen möbeln?


Bilder från Moroso

Moroso ställde ut i C-hallen och jag hajade till när jag såg stolen Shadowy av den nederländska designern Tord Bontje. Han inspirerades av 20-talets strandmöbler när han formgav dem.




Bilder från Moroso

Även denna sköna soffa i tre delar (polyretanskum) som kan sättas ihop på olika sätt lockade besökare. Soffan heter SARUYAMA och är designad av Toshiyuki Kita. Färgsatta i rött och vitt.


Bilder från Moroso

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0