Välkommen till min nya design & inredningsblogg!

Oj Oj nu startar jag denna blogg. Det känns lite pirrigt, men jag vet att jag kommer att ha mycket att skriva om och dela med mig av om ni är intresserade av att läsa om form och inredning. Lite kortfattat om mig: Jag är uppvuxen i Uppsala och visste rätt tidigt att jag ville syssla med problemlösning i kombination med något konstnärligt - så det blev tillsist att jag började utbildningen vid Designhögskolan vid Umeå universitet efter några års konstskola på Imprim Artcenter hos konstnär Rafael Castells Mendez. Det var roliga och intensiva år där jag gav all min tid och energi till att bara experimentera och utveckla mig själv konstnärligt och teoretiskt. Det som var så otroligt bra med Designhögskolan var att vi alltid hade projekt mot näringslivet. Tex gjorde jag en flygplansstol till SAS, en kaffeautomat till JEDE, en parkeringsautomat till Cale och mitt examensprojekt - ett konferenssystem för hörselskadade DIGO.

Mitt konferenssystem för hörselskadade. Foto: Thron Ullberg

DIGO mitt examensarbete, Foto: Thron Ullberg

Det sistnämnda ville företaget sätta i produktion vilket "tvingade" mig att starta eget – Futur industridesign - direkt efter utbildningen. Nu har jag hållit på med produktutveckling i snart tretton år. Jag har skrivit om inredning i tidningar som Plaza interiör och DN Bostad regelbundet. Föreläst och är huvudlärare inom inredning vid Stylistakademin. Gett ut en bok för 6 månader sedan "Inomhusprojekt - skapa smarta lösningar" för Prisma och lanserade i januari mitt alldeles egna varumärke Sofie Sjöström™design där jag utvecklar producerar och marknadsför mina egna textila produkter för den öppna planlösningen.

Vad vill jag nu med denna blogg? Jag är nyfiken av naturen och vill ventilera bra och dålig design. Jag vill inspirera och bli inspirerad av er läsare samt kanske våga testa mina produktidéer på er innan jag sätter dem i produktion. Ja, vi får väll se vad det blir......

Jag tänkte starta med att ge en liten summering av Formex mässan och Möbelmässan. För att få ett sammanhang har jag kategoriserat in olika produkter i olika teman, som jag tycker kännetecknar våren och sommarens trender vad gäller design och inredning.

Jag startar här med de första trenden


Kommentarer
Postat av: StylistAkademin, Birgitta Kulling

Intressant med denya trenderna på Formex. Tack för föreläsningen på Handelsbanken City i Uppsala.

Dina nya sköna tyger ger en känsla av vår!

2009-02-17 @ 15:00:31
URL: http://stylistakademin.blogg.se/
Postat av: Göran Ekeberg

Det är alltid lika trevligt att jobba med dig Sofie,

du har en sådan koll och är alltid full med ideér.

Roligt med bloggen. Jag vill läsa mer.

So long

FotoGöran

2009-02-23 @ 09:23:33
URL: http://www.addlight.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0